Welke klachten horen thuis bij Buurtbemiddeling?
Soms zit er achter een burenruzie meer dan je in eerste instantie denkt.
Bij Buurtbemiddeling krijgen we regelmatig meldingen binnen van overlast of spanningen tussen buren. Vaak gaan deze meldingen over geluidsoverlast, rommel of communicatieproblemen. Maar soms blijkt tijdens gesprekken dat er méér speelt dan waar de melding oorspronkelijk over ging. En dan is de vraag: valt dit nog onder Buurtbemiddeling?
Maar: niet alles valt onder de aanpak van Buurtbemiddeling.
In dit geval bleek dat het conflict verder ging dan een typische burenruzie. Wanneer er sprake is van (verbaal) geweld of een onveilige situatie, verwijzen wij door naar partners zoals Veilig Thuis. Dat hoeft niet meteen te betekenen dat er een officiële melding wordt gedaan – soms is alleen advies al voldoende.
Wat we wél doen, is meedenken.
Ook als we zelf niet kunnen bemiddelen, kijken we altijd of we kunnen doorverwijzen of advies kunnen geven. Dankzij onze goede samenwerking met andere instanties kunnen we snel schakelen.
Buurtbemiddeling is er dus niet alleen om ruzies op te lossen, maar ook om mensen op weg te helpen naar de juiste ondersteuning. Neem vrijblijvend contact met ons op en wij proberen je verder te helpen!