• Buurtbemiddeling
  • Verwijzers
  • Blog
  • Buurtbemiddelaar
  • Contact
  • Home / Blog / Wat hoort wél en niet bij Buurtbemiddeling? Een praktijkvoorbeeld uit de wijk

    Welke klachten horen thuis bij Buurtbemiddeling?

    Soms zit er achter een burenruzie meer dan je in eerste instantie denkt.

    Bij Buurtbemiddeling krijgen we regelmatig meldingen binnen van overlast of spanningen tussen buren. Vaak gaan deze meldingen over geluidsoverlast, rommel of communicatieproblemen. Maar soms blijkt tijdens gesprekken dat er méér speelt dan waar de melding oorspronkelijk over ging. En dan is de vraag: valt dit nog onder Buurtbemiddeling?

    Een voorbeeld uit de praktijk:

    In een wijk kwamen twee meldingen binnen over dezelfde bewoner. De eerste melding ging over stankoverlast, veroorzaakt door afval in de tuin. Zeker in de zomer, wanneer mensen graag buiten zitten, leverde dit irritatie op. De melders hadden zelf geprobeerd het gesprek aan te gaan, maar zonder resultaat. Onze bemiddelaars gingen langs bij de bewoner die de overlast zou veroorzaken. Deze gaf aan een afspraak te willen maken via de mail, maar deed dat uiteindelijk niet.

    Een tijd later spraken we met een andere buur uit dezelfde straat. Deze melder gaf aan niet zozeer last te hebben van stank, maar vooral van het verbale geweld tussen buren. Het geschreeuw en grove taalgebruik waren zo heftig dat ze hun kinderen liever niet meer buiten lieten spelen.

    Begrijpelijk, want woongenot is belangrijk. Iedereen moet zich thuis en veilig kunnen voelen in de eigen buurt.

    Buurtbemiddeling, burenruzie, klachten, overlast, afval, stank

    Maar: niet alles valt onder de aanpak van Buurtbemiddeling.

    In dit geval bleek dat het conflict verder ging dan een typische burenruzie. Wanneer er sprake is van (verbaal) geweld of een onveilige situatie, verwijzen wij door naar partners zoals Veilig Thuis. Dat hoeft niet meteen te betekenen dat er een officiële melding wordt gedaan – soms is alleen advies al voldoende.

    Wat we wél doen, is meedenken.
    Ook als we zelf niet kunnen bemiddelen, kijken we altijd of we kunnen doorverwijzen of advies kunnen geven. Dankzij onze goede samenwerking met andere instanties kunnen we snel schakelen.

    Buurtbemiddeling is er dus niet alleen om ruzies op te lossen, maar ook om mensen op weg te helpen naar de juiste ondersteuning. Neem vrijblijvend contact met ons op en wij proberen je verder te helpen!