• Buurtbemiddeling
  • Verwijzers
  • Blog
  • Buurtbemiddelaar
  • Contact
  • Home / Blog / Geluidsoverlast blijft de grootste burenergernis

    Geluidsoverlast: één van de grootste ergernissen

    Geluidsoverlast is een van de meest voorkomende klachten bij buurtbemiddeling. Schreeuwen, ruzies of een tv die standaard te hard staat: het kan voor flinke irritatie zorgen in de buurt.


    Een voorbeeld uit de praktijk:

    In dit verhaal gaat het om buur A en buur B. Buur A ervaart al jarenlang overlast van de tv van buur B, die slechthorend is. Vooral in de zomer is het extra vervelend. Buur B houdt de achterdeur vaak open, waardoor het lijkt alsof de tv midden in de tuin van buur A staat.

    De woningcorporatie probeerde eerder afspraken te maken met buur B. Soms hielp dat tijdelijk, maar steeds keerde de overlast terug. Ook het idee om een hoofdtelefoon te gebruiken werd geopperd, maar daar wilde buur B niet in meegaan. Ondertussen liep de frustratie bij buur A steeds verder op en verslechterde de relatie tussen beide buren.

    Wanneer buurtbemiddeling wordt ingeschakeld, vertelt buur A hoe groot de ergernis is. Op dat moment is het toevallig rustig bij buur B. Er wordt afgesproken dat buur A opnieuw contact kan opnemen als de overlast terugkeert.

    Na een paar weken gebeurt dat inderdaad. Maar inmiddels is het vertrouwen bij buur A weg. Hij wil niet meer meewerken aan verdere bemiddeling.

    Daarmee loopt het traject vast, zonder gezamenlijke oplossing.

    Buurtbemiddeling, geluidsoverlast, burenruzie

    Als praten niet meer helpt

    Niet elk traject bij buurtbemiddeling eindigt met een oplossing. Soms is de ergernis te groot of is het vertrouwen verdwenen. Toch kan het aangaan van een gesprek vaak een verschil maken. Een luisterend oor en de bereidheid om afspraken te maken, bieden de beste kans op rust en een betere verstandhouding.